ارتباط با کارشناسان...
ارتباط با کارشناسان...

مراقبت از گل سانسوریا
خواندنی

هر آنچه که باید در مورد شناخت گل سانسوریا بدانید

سلام، همه ما عاشق این هستیم که خانه هایمان با گل و گیاه زینت ببخشیم باتوجه به اینکه خانه های امروزه آپارتمانی می باشند باید گل هایی را انتخاب نماییم که که سازه گاری لازم با شرایط  اپارتمانی داشته باشند گل سانسوریا یکی از گل هاییست که در  همه مکان ها رشد پیدا می کند.جالب است بدانید به سانسوریا گیاه مار یا زبان مادرشوهر هم می گویند و مطمئناً زبان مادرشوهر یا گیاهان مار را در مکان‌های عمومی و روی طاقچه مادربزرگتان دیده‌اید.در این مقاله به  شناخت گل سانسوریا می پردازیم.

رایج ترین نام گل سانسوریا

گیاه سانسوریا در زیان انگلیسی با نام Snake plant ( گیاه مار ) شناخته شده است. این گیاه در سخت ترین شرایط سازگاری بالایی دارد. نگهداری انواع سانسوریا راحت است به همین خاطر در بین مردم دارای محبوبیت ویژه ایی  می باشد. گل سانسوریا نیاز به آبیاری کمی دارد و در صورت زیاد آب دادن دپار چوسیدگی می شود. سانسوریا ها از سرما متنفر هستند و عاشق گرما هستند. بیشتر از 67 گونه های گیاه سانسوریا  در آب و هوای گرم و خشک آفریقای استوایی زندگی می کنند. برخی از انواع گیاه مار به دلیل داشتن الیاف کنفی مانند به عنوان گیاهان آشپزخانه کشت می شوند. از اینها به عنوان ماده اولیه طناب سازی و به عنوان بند کمان استفاده می شود. در سال 1794، کارل پیتر تونبرگ، دانشمند علوم طبیعی سوئدی، این گیاه را به اروپا آورد و نام گیاهی سانسویریا را به آن داد. با گذشت زمان، این گیاه بیابانی به طرز شگفت انگیزی با زندگی در داخل خانه سازگار شده است.

رشد شگفت انگیزه گل سانسوریا

گیاه سانسوریا وقتی شکوفا می شود، گل ها همراه با ساقه های بلند یا خوشه رشد می کنند. ساقه گل به ارتفاع 3 فوت رشد می کند و با گل های سبز مایل به سبز، کرم یا سفید کوچک شبیه پیچ امین الدوله پوشیده شده است.گیاه سانسوریا هیچ ساقه گیاهی عمودی ایجاد نمی کند برگ های پایه به صورت ریزوم های کوچک و چاق بیرون می آیند. آنها همیشه به یک نقطه سبز و خاردار ختم می شوند که به گیاه لقب "زبان مادرشوهر" را دارا می باشند. گل سانسوریا برگ های بلند یا کوتاه، بنددار و گوشتی دارد. بسته به نوع، آنها مستقیماً عمودی رشد می کنند یا به صورت گل رز چیده می شوند. برگ های آبدار گیاه مار نه تنها زیبا هستند، بلکه مواد مضر (مانند فرمالدئید) را نیز از هوای اتاق خارج می کنند. برگ ها و ریزوم های خشک و آسیاب شده یا جوشانده برخی از گونه های گیاهی مار به دلیل شیره برگشان اثر ضدالتهابی دارند. نکته خاص در مورد آنها این است: گل های گیاه مار در شب باز می شوند. آنها به طور مشابه خوشه ها روی یک محور باریک قرار گرفته اند که ارتفاع آن تا دو سوم طول برگ می رسد. این گیاه گرمسیریک مکان روشن در کنار یک پنجره بزرگ را ترجیح می دهد. اما این گیاه به دلیل ماهیت بسیار قوی که دارد در شرایط غیر بهینه هم رسد می یابد با این حال می توان گفت انها میتوانند دمای اتاق تا 86 درجه فارنهایت را تحمل کنند در طول ماه زمستان مکان روشن تری نسبت به تابستان به گل سانسوریا اختصاص دهید.  گیاه مار یا گل سانسوریا  رنگ خود را با توجه به شرایط نوری تطبیق می دهد. هر چه محلی که گیاه در آن قرار دارد تیره تر باشد، رنگ برگ ها تیره تر است. برگ ها در مکان های بسیار روشن رنگ پریده می شوند. در اتاق خواب، گیاه آپارتمانی مانند یک دستگاه اکسیژن ساز عمل می کند. برخلاف اکثر گیاهان، سانسویریا در روز اکسیژن تولید نمی کند، بلکه در شب اکسیژن تولید می کند. به این ترتیب، گیاه مار آب و هوای خواب عالی را تضمین می کند.

ماندگاری گل های گیاهان مار چقدر است؟

هیچ اطلاعاتی در مورد مدت زمان ماندگاری این گل در دسترس نیست. هنگامی که آنها از بین رفتند، مطمئن شوید که ساقه های گل را در پایه هرس کنید تا به گیاه کمک کند انرژی خود را حفظ کند و ظاهری مرتب تر داشته باشد.

آیا می توان از سانسوریا در گل آرایی استفاده کرد؟

حداقل از دهه 1930، Sansevierias به عنوان دکور در بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، چه در هالیوود و چه در سطح بین‌المللی، از جمله فیلمی صربی، جان مالکوویچ بودن، مخمل آبی، سوپ اردک، روز گراندهاگ، خانگی، کاغذی استفاده شده است.

بیشتر بخوانید : فضای سبز ویلا در مشهد

عطر معطر گیاه سانسوریا

گل های گیاه مار بسیار معطر هستند و رایحه ای تند شبیه وانیل منتشر می کنند که نمی توانید آن را با هیچ چیز مقایسه کنید. شکوفه ها همچنین شهد معطری تولید می کنند، در واقع به حدی که می تواند از ساقه چکه کند! گلها در روز بسته می شوند و در طول شب باز می شوند. این عطر پس از تاریک شدن هوا بسیار قوی می شود.

عوامل موثر در شکوفا شدن گل سانسوریا

  • بهترین راه برای شکوفه دادن گیاهان مار این است که آنها را در یک مرحله ریشه دار نگه دارید و در معرض نور خورشید قرار دهید. اکثر مردم این را در نور بسیار کم یا در سایه نگه می دارند که از گلدهی گیاه جلوگیری می کند.

  • نگه داشتن آنها در خارج از منزل یا نزدیک پنجره ای که مقداری نور مستقیم دریافت می کند می تواند باعث گلدهی شود.

  • زمانی که گیاه کمتر آبیاری شود و در نور مناسب نگهداری شود، به سرعت رشد می کند و در نتیجه در کمترین زمان گلدان را پر می کند. هنگامی که ریشه ها فضای بیشتری برای رشد ندارند و گلدان از آنها پر می شود، گیاه گل می دهد تا خود را تکثیر کند.

  • عموماً گیاهان مارهای جدید و جوان گل نمی دهند. شما شانس بیشتری برای گلدهی با یک نمونه مسن خواهید داشت، بنابراین یک نمونه بالغ تهیه کنید.

  • از نگهداری طولانی مدت گیاه در سایه خودداری کنید. همیشه مطمئن شوید که گیاه حداقل 3-4 ساعت در روز در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرد. بهترین گزینه این است که آن را نزدیک پنجره ای رو به شرق نگه دارید.

  • به هیچ وجه به گیاه بیش از حد آبیاری نکنید.

  • از نگهداری گیاه در نزدیکی AC یا دریچه گرمایش خودداری کنید. مطمئن شوید که در معرض تغییرات ناگهانی دما قرار نگیرد. همچنین زمانی که خطر سرمازدگی از بین رفته است، گیاه را در فضای باز ببرید.

  • بهتر است از یک محیط رشد که مخصوص کاکتوس ها و ساکولنت ها طراحی شده است استفاده کنید.

آبیاری گیاه مار یا سانسوریا

این گیاه بیابانی جای خیلی خشک را به جای مرطوب ترجیح می دهند این گیاه اپارتمانی آب را در برگهای خود ذخیره می کند پس بنابراین گیاه سانسوریا را باید کم ابیاری نمایید و در ابیاری مجدد باید بگذارید خاک ان خشک شود. در طول زمستان باید هر 4 هفته یک بار به ان آب بدهید در دمای کمتر از 50 درجه فارنهایت باید آبیاری را به طور کامل متوقف کنید زیرا این زمانی است که سانسویریا از رشد خود استراحت می کند.

بارور کردن گیاه سانسوریا

از 10 اسفند تا 9 مهر هر سه یا چهار هفته یکبار یک کود استاندارد گیاهی سبز تجاری به آن بدهید. در حالت ایده آل، باید یک کود مایع به آب گیاه اضافه کنید.. بهتر است به گیاه مار کود بسیار کمی بدهید و هرگزدر زمستان به گیاه مار کو ندهید.

نکات مهم گلدان مناسب برای گل سانسوریا

گلدان های مسطح با قطرهای وسیع برای سانسوریا ایده آل هستند، زیرا این گیاه دارای ریزوم های ضخیم است که به صورت افقی درست در زیر سطح خاک پخش می شوند. از 10 اسفند تا 10 اردیبهشت گیاهان را در صورت لزوم مجدداً بکارید. این تنها زمانی ضروری است که گیاهان کاملاً ریشه دار شده باشند،

ویژگی های گلدان مناسی گل سانسوریا :
  1. آب  ورطوبت را داخل خود نگه ندارد و به راحتی عبور دهد.

  2. بهتر است گلدان سانسوریا دارای رنگ تیره باشد تا نور و گرما را بیشتر جذب کند.

  3. دارای منفذ باشد تا گیاه به آسانی تنفس بکشد.

فواید گیاه مار یا سانسوریا در سلامتی انسان ها

  1. به سلامت روان کمک می کند.

  2. طبق فنگ شویی به حذف انرژی منفی و افزایش انرژی مثبت کمک می کند.

  3. آسان برای مراقب
  4. آلاینده های سمی در حذف می کند.

گام به گام تعویض گلدان سانسوریا

عوض کردن گلدان سانسوریا بسیار آسان است اما باید با دقت این کار را انجام دهید.

  1. گلدان سانسوریا را وارونه نمایید.

  2. از قسمت پااین برگش به صورت آرام آرام گیاه را  خارج کنید این مرحله را به آرامی و بادقت زیاد انجام دهید تا مبادا گیاه و ریشه از هم جدا شوند.

  3. زمان خارج کردن گیاه یکسری خاک به آن چسبیده اجازه دهید خاک ها به گیاه باشند زیرا جدا کردن خاک باعث سست و اسیب دیدن گیاه میشود.

در نهایت نیز با رعایت موارد نگهداری درست از گیاه، هم گلدان زیبا برای سانسوریا را فراهم کرده اید و هم محیط رشد سانسوریا را به بهترین مکان برای رشد سریع تبدیل کرده اید.

زمان تعویض گل سانسوریا کی می باشد؟

  • گیاه به انداره ایی رشد کرده است که متوجه فشاردر گلدان ان می شوید.

  • تراکم ریشه های سانسوریا زیاد شده که از سوراخ های زهکشی گلدان بیرون زده است.

نکته مهم : بهتر است قبل از تعویض گلدان گیاه را ابیاری نکنید که دچار بیماری هایی مانند قارچ و آفت نشوند و گیاه رشد خوبی داشته باشد.

جلوگیری از آفت زدگی سانسوریا

گیاه مار حتی با مراقبت متوسط و در شرایط نامناسب گیاهی بسیار قوی است. حتی خطاهای مراقبتی بزرگ را می بخشد. آفات و بیماری های گیاهی نیز در این گیاه آپارتمانی بسیار نادر است. برگ های قهوه ای رنگ یا شل معمولاً به دلیل پوسیدگی ریشه، غرقابی یا دمای بسیار پایین ایجاد می شوند. شایع ترین آفات گیاهان مار، شپشک های آرد آلود هستند. گاهی اوقات در هوای خشک و گرم آلوده به کنه های عنکبوتی دچار میشوند.

طراوت و شادابی گیاه سانسوریا  با کود خانگی

شما میتوانید با چند تا از مواد آسان و در دسترس تان کود خانگی برای گیاهتان درست کنید گزنه، تفاله قهوه، پوست موز و... موادی هستند که به راحتی میتوانید یک کود عالی و مغذی برای گیاهتان تهیه نمایید.

مطالعه آزاد : طراحی چمن در مشهد

4 نوع کود خانگی برای سانسوریا

  • قهوه یا تفاله قهوه : اگر اهل خوردن قهوه می باشید یادتان نرود که تفاله ان را دور نریزید زیرا تفاله قهوه برای گل سانسوریا دارای مواد مغذی مانند: نیتروژن، پتاسیم و فسفریک اسید می باشد.

  تهیه کود خانگی با تفاله قهوه :

یک پیمانه تفاله قهوه را با  لیتر اب مخولط نمایید. این مخلوط را چند روز نگهدارید کنیدو اجازه دهید تا استراحت کند بعد از3 روزز مقدار کمی از کود تهیه شده را به گل سانسوریا بپاشید. حواستان باشد در دادن کود قهوه به سانسوریا بیش روی نکنید زیرا کود  قهوه خاک را در حد نامطاوبی اسیدی میکند.

  • گزنه : کود گزنه فقط یک کود مغذی نمی باشد استاده از ان حکم آفت کش را برای سانسوریا دارد. کود خانگی تهیه شده با گزنه دارای نیتروژن لازم برای ساسنوریا است که در این حین افت را از گیاه دور میکند.

تهیه کود گزنه :

حدودا 5 کیلوگرم از ریشه های گزنه را جدا کنید و درون 5 لیتر آب قرار دهید بعد از گذشت چند ساعت مخلوط اب و گزنه را از صافی رد کنید و بخورد گیاه بدهید.

  • آب اکواریوم : آب اکواریوم و حتی فاضلابش برای گیاه سانسوریا سرشار از مواد مغذی است اما مواظب باشد که به اندازه و درست به گیاه بدهید.

  • پوست موز :  همه ما می دانیم که موز سرشار از پتاسیم است و پتاسیم یکی از عناصر بسیار مهم سانسوریا می باشد برای تهیه کود خانگی با پوست موز به دورروش میتوان عمل کرد :
  1. پوست موز را خرد کنید و درون قابلمه آب قرار دهید و 15 دقیقه بگذارید بجوشد . بعد از بجوش امدن اجازه دهید سرد شود. و از صافی رد کنید برای رقیق شدن کود میتوانید به اندازه دو برابر محلول اب اضافه نمایید. حالا کود مایع مغذی پوست موز شما اماده می باشد و شما میتوانید بر روی خاک اسپری نمایید.
  2. اگر میخواهید کو شما به صورت پودری باشد مقداری پوست موز را در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود و بعد بکوبید تا پودر شود حالا چودر موز را با خاک گیاه مخلوط نمایید.

بهترنی آب برای آبیاری گیاه سانسوریا :

بهترین آب برای سانسوریا، آبی است که هم دمای محیط باشد و  ولرم و تصفیه شده باشد.

مطالعه بیشتر : طراحی سیستم آبیاری در مشهد

مراقبت از گل سانسوریا در یک نگاه ویژه :

نور : غیر مستقیم و زیاد

آبیاری : بعد از خشک شدن سطح کار

رطوبت : متوسط

خاک : مغذی با زهکشی مناسب

کود : در فصل رشد

گلدان : سفالی بدون لعاب

مکان : به دور از بادشدید و ضربه

هرس کردن : فقط در زمان بیماری گیاه و تکثیر آن

یکی از علت های پوسیدگی سانسوریا آبیاری نامناسب ان است آبیاری زیاد باعث خفگی ریشه ها و کمبود اکسیژن و قارج میشود گل سانسوریا را در فصل گرما هفته ایی یک بار و در فصل سرما هر دو هفته یا 10 روز یکبار آبیاری کنید.

برای درمان پوسیدگی گل سانسوریا اگر تعداد برگ های زرد از پایین به بالا 2 عدد است نیازبه خارج کردن سانسوریا از خاک نمی باشد. و فقط با آبیاری صحیح این موضوع درست می شود. اما اگر تعداد برگ های زرد از 2 یا  تا بیشتر است و اطراف گلدان بوی بدی احساس می کنیداحتمالا گل شما دچار قارچ شده است.

اگر ریشه سانسوریا دچار پوسیدگی شده  است فق با یکسری وسایل استریل، ریشه های قهوه ایی یا سیاه رنگ و هم چنین ریشه های نرم را جدا کنیدو در خاک جدیدو مناسب گیاه خود بکارید.

در چین، این گیاه معمولاً در گلدانی که اغلب با اژدها و ققنوس تزئین شده است نگهداری می شود. رشد نسبتاً آهسته ایی دارد و گیاه برای سالهای طولانی دوام می آورد. دو گونه اصلی وجود دارد: سانسویریاهای نوع وحشی دارای برگهای سفت، ایستاده، پراکنده و نیزه ای شکل هستند در حالی که سانسویریاهای لانه پرنده به شکل روزت رشد می کنند. به عنوان گیاهان آپارتمانی از آنها استفاده میشود. سانسویریا با گرما و نور روشن رشد می کند، اما سایه را نیز تحمل می کند. آنها می توانند در اثر آبیاری بیش از حد پوسیده شوند، بنابراین مهم است که آنها را در خاکی با زهکشی خوب گلدان قرار دهید و بیش از حد آبیاری نکنید. آنها باید هر از چند گاهی دوباره درگلدان کاشته شوند یا از ریشه شکافته شوند زیرا گاهی اوقات آنقدر بزرگ می شوند که گلدانی را که در آن رشد می کنند می شکند.

در کره، سانسویریاهای گلدانی معمولاً به عنوان هدیه در مراسم افتتاحیه مشاغل یا سایر رویدادهای فرخنده ارائه می شود. در باربادوس از سانسویریا به عنوان "گیاه پول" نیز یاد می شود، با این اعتقاد که فرد دارای آن،  همیشه پول خواهد داشت. به نظر می رسد این باور بر اساس ارتباط رنگ (سبز) با اسکناس های ایالات متحده است.

فنگ شویی : طبق فنگ شویی، از آنجایی که برگ های سانسویریا به سمت بالا رشد می کنند، می توان از گیاهان برای اهداف فنگ شویی استفاده کرد. برخی توصیه می کنند برای مقابله با ارتعاشات تخلیه، گلدان ها را در نزدیکی مخزن توالت قرار دهید.

نگهداری سانسوریا در منزل

این گیاه بسیار مناسب خانه هایی با نور کم و افراد پر مشغله و دارای تجربه کم می باشد فقط در هنگام نگهداری سانسوریا دونکته راباید توجه کنید : یکی برای زنده نگه داشتن سانسوریا باید از آبیاری زیاد آن بپرهیزید و در مقابل نور مستقیم افتاب قرار ندهید.

البته که این را فراموش نکنید فقط زنده نگهداشتن گیاه مهم نمی باشدو شادابی و سرحالی، وضعیت ظاهری گیاه هم دارای اهمیت است در این مقاله ما سعی کردیم چند نکته ساده را به شما بگوییم تا با پیروی از انها بتوانید محیط خانه تان را سرسبز نمایید شما میتوانید همین حالا برای نگهداری گل سانسوریا با خرید آنلاین از سایت فراتیماس صاحب یک گلدان فوق العاده زیبا شوید.

بیشتر بدانید : طراحی فضای سبز در مشهد